اولین جلسه دادگاه یوهان فلودروس سوئدی در تهران برگزار شد

این دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد، ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ در فرودگاه تهران بازداشت شد

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه نوزدهم آذر، از برگزاری اولین جلسه رسیدگی به اتهام‌های یوهان هنریک نیلز فلودروس، تبعه سوئد، در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران خبر داد.

یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کند، ۱۷ آوریل ۲۰۲۲ در فرودگاه تهران بازداشت شد. این دیپلمات سوئدی که از سپتامبر ۲۰۲۱ در بروکسل برای نمایندگی اتحادیه اروپا در امور افغانستان فعالیت داشت، در حال حاضر در زندان اوین حبس است.

جمهوری اسلامی ایران ژوییه ۲۰۲۲ اعلام کرد این فرد را به ظن جاسوسی دستگیر کرده است اما خانواده یوهان فلودروس می‌گویند فرزندشان «یکی دیگر از قربانیان الگوی نگران‌کننده ایران در گروگان‌گیری اتباع خارجی با انگیزه سیاسی است».

در گزارش قوه قضاییه درباره جلسه رسیدگی به اتهام‌های این شهروند اروپایی ادعا شد که فلودروس به همراه وکلایش و یک مترجم رسمی در جلسه حاضر شده است. بر اساس این گزارش، نماینده دادستان درباره اتهام‌های فلودروس، مدعی شده که «طبق گزارش وزارت اطلاعات و مستندات ارائه‌شده، تحقیقات صورت‌گرفته و اظهارات متهم، او با عوامل رژیم صهیونیستی در ارتباط بوده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او ارائه کیفرخواست را با تاکید بر اتهام‌های این شهروند سوئد مبنی بر «افساد فی‌الارض، اقدام‌های گسترده علیه امنیت ایران» و نیز توصیف «همکاری اطلاعاتی گسترده با رژیم صهیونیستی» ادامه داد و افزود: «متهم در حوزه جمع‌آوری اطلاعات به نفع رژیم صهیونیستی در قالب پروژه‌های براندازی با محوریت موسسات آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی شناخته‌شده فعال در این حوزه، علیه جمهوری اسلامی ایران فعال بوده است.»

نماینده دادستان یوهان فلودروس را به «ارتباط شبکه‌ای با عوامل و عناصر اتحادیه اروپا و نمایندگان مرتبط با گروهک تروریستی منافقین» متهم و ادعا کرد که او پروژه براندازی جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کرده است.

در توضیحات نماینده دادستان تاکید شد: «متهم و مرتبطان او در اجرای پروژه‌های مختلف با هدایت عناصر رژیم صهیونیستی با مدیریت سرویس موسوم به سرویس اقدام خارجی نقش داشتند که در قالب ارتباط‌گیری و نقش‌آفرینی موسسات و سازمان‌های فعال در حوزه براندازی و سازمان توسعه همکاری‌های بین‌المللی اتحادیه اروپا (DEVCO) فعالیت می‌کردند که مدیران و عناصر اصلی آن را عوامل مرتبط با رژیم صهیونیستی تشکیل می‌دهند.»

نماینده دادستان در ادامه گفته‌هایش مدعی شد که «این موارد در ظاهر مسائلی مانند حقوق بشر در ایران، حقوق زنان، آخرین وضعیت مخالفان جمهوری اسلامی، فعالیت‌های نظامی ایران، وضعیت تحریم‌ها، وضعیت غنی‌سازی و موضوع هسته‌ای شکل گرفته است و حضور متهم در ایران در قالب هیئت کمیسیون اروپا، هم‌زمان با همکاری با نهادها و سرویس‌های اطلاعاتی اروپا و اسرائیل در ایران با پوشش کارمند اتحادیه اروپا همراه با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، حضور و سخنرانی در کنفرانس پژوهش در زمینه مهاجرت با موضوع پیگیری چالش‌ها و تشریح راه‌حل‌ها را شامل می‌شود».

برقراری ارتباط شبکه‌ای با سایر عوامل سرویس اطلاعاتی سوئد در ایران، اقدام و فعالیت در پروژه‌های براندازی و انتقال پول به ایران در قالب پروژه‌های اشاره‌شده، همکاری و ارتباط اطلاعاتی با اتحادیه اروپا از دیگر اتهام‌هایی‌اند که در کیفرخواست علیه یوهانس فلودروس مطرح شده‌اند.

نماینده دادستان در عین حال افزود: «سفر به فلسطین اشغالی، ارتباط با عناصر و عوامل رژیم اشغالگر قدس و جمع‌آوری اطلاعات از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران که با حوزه حرفه‌ای فعالیت متهم ارتباطی نداشته، از دیگر اقدام‌های او است و با توجه به سایر قرائن موجود، نامبرده مجرم است و با استناد به ماده ٢٨۶ قانون مجازات اسلامی و ماده ۶ قانون مقابله با اقدام‌های خصمانه رژیم صهیونسیتی، کیفر او موردتقاضا است.»

این اتهام‌ها در حالی مطرح می‌شوند که توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فلودروس «خودسرانه بازداشت شده است». او با تاکید بر اینکه «برای نگهداری یوهان فلودروس در بازداشت هیچ مبنایی وجود ندارد، چه رسد به اینکه او را به دادگاه بکشانیم»، افزود: «هم سوئد و هم اتحادیه اروپا این موضوع را به‌وضوح به نمایندگان ایران اعلام کرده‌اند.»

یک مقام اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود، در ماه سپتامبر به خبرگزاری فرانسه گفت که آن‌ها در مورد علت بازداشت فلودروس «پاسخ روشنی» دریافت نکرده‌اند.

یوهان فلودروس از سال ۲۰۱۹ به عنوان دستیار کمیسر مهاجرتی اروپا خدمت کرد و در سال ۲۰۲۱ به سرویس اقدام خارجی اروپاــ سرویس دیپلماتیک و وزارت ترکیب‌شده خارجه و دفاع اتحادیه اروپاــ پیوست.

خبر بازداشت او ماه‌ها مخفی بود تا اینکه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور، با تایید اینکه یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کند، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران در بازداشت به‌سر می‌برد، آن را رسانه‌ای کرد. او هنگام ورود به نشست غیررسمی وزیران توسعه اتحادیه اروپا در شهر کادیز اسپانیا، به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا به‌طور خستگی‌ناپذیری تلاش می‌کند این شهروند سوئدی ۳۳ ساله آزاد شود.

در شرایطی که منابع آگاه به پرونده این شهروند سوئدی سفر او را شخصی دانسته‌اند، در بیانیه جمهوری اسلامی مبنی بر دستگیری یک تبعه سوئدی در سال ۲۰۲۲ اشاره شده که این فرد قبلا به ایران سفر کرده و این بازدیدها را شاهدی بر فعالیت‌های شرورانه او ذکر کرده است.

بازداشت این شهروند اروپایی در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران مدت‌ها است از اتباع خارجی بازداشت‌شده به‌عنوان ابزار چانه‌زنی برای تضمین آزادی شهروندانش یا وجوه مسدودشده در خارج از ایران استفاده می‌کند.

در حال حاضر روابط ایران و سوئد در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد. دادگاهی در سوئد ژوییه ۲۰۲۲ حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، را به دلیل نقش داشتن در اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷ و ارتکاب جنایت جنگی، به حبس ابد محکوم کرد. با این اتفاق، جمهوری اسلامی فشار بر سوئد و شهروندان این کشور را تشدید کرد.